Markkinointi on psykologiaa ja matematiikkaa
Mitä on markkinointi?
- Myynnin edistämistä
- Mielikuvan luomista
- Lisämyyntiä
Markkinoinnin neljä P:tä
- Prise
- Production
- Promotion
- Place
Kova muuttuja = Selkeästi mitattava
Pehmeä muuttuja = Arvo maailma
Visuaalisen markkinoinnin tehtävät
- Tuotteiden esille asettaminen visuaalisesti näyttävästi
- Yrityksen arvojen visualisointi
- Tuotekuvan vahvistaminen
- Asiakkaan ostohalun vahvistaminen visuaalisin keinoin
- Myynnin volyymin vahvistaminen yrityskuvan ja tunnettavuuden avulla
- Yrityksen identiteetin visualisointi
- Yrityksen ja sen tuotteiden tunnetuksi tekemisen
Kysyntä ja tarjonta
Markkinoinnin tuloksellisuus riippuu kyvystä vaikuttaa kohderyhmän yksilöihin saaden nämä toimimaan halutulla tavalla.
> Millainen ihminen on?
Kohderyhmä
- Yhteisen tekijän yhdistämä ryhmä, jolle tuotetta tai palvelua pyritään myymään tai markkinoimaan.
- Ihmisen yleisten psykologisten toimintamallien rinnalle on otettava yksilön erilaisuuden ymmärtäminen ja sietäminen
- Rationaalisuusharha
>> Markkinoija, päästä itsestäsi irti!
Markkinoijan suurimpia virheitä on lähteä suunnittelemaan markkinointitoimia ja niiden sisältöjä omien arvomaalmojen kautta.
Elämäntyyliin eläytyminen
> Eläydy kohderyhmän, ostajan maailmaan
> Mitä he ostavat, missä tilanteissa he niitä käyttävät, mitä he arvostavat
> Muista irtautua omista mieltymyksistä
> Voit aloittaa esim. kohderyhmälle tarkoitetuista lehdistä
> ruoka, harrastus, ajoneuvo, matkustuskohde,kodinkone, kaluste sisustuksesta, koru, lemmikkieläin
Ihmisten ostotoimintaan vaikuttavat tekijät
- Ihmisen psykosysteemi
- Henkilökotaiset persoonapiirteet
- Perhetausta
- Kulttuuritausta
- Yleiset markkinaperusteet
- Elinvaihe
- Sosioekonominen tilanne
- Yhteiskuntataloudellinen ja arvoperustainen tilanne
- Markkinaärsykkeet
Markkinointiin vaikuttavat ihmisen perusominaisuudet
- Laiska
- Ahneus
- Mukavuudenhalu
- Itsekäs
- Kateus
- Pätemisenhakuisuus
- Yhteenkuuluvuuden tarve
- Utelias
- Turvallisuushakeisuus
Markkinointi
- Tuote
- Hinta
- Jakelu
- Viestintä
Markkinointiviestintä
- Mainonta
- Mynninedistäminen
- Suhdetoiminta
- Henkilökohtainen myyntityö
Kokonaisvaltainen markkinointiviestintäketju
- Total communication
- Ilmoittelu > näyteikkuna > tuotteet myymälässä > myymälämainonta > asiakaspalvelu
- Noudattaa samaa koordinoitua tuotteiden esillepanon ja visuaalisen viestinnän linjaa
- Eri viestinnän keinoja käytetään kokonaisvaltaisesti, yhdessä toisiaan täydentäen
- > Sama perussanoma eri kohderyhmille parhaiten sopivalla tavalla
Markkinoinnin perussääntö
Kaikki myydään tunteella. Ostajan vain tulee pystyä perustelemaan päätöksensä itselleen ja muille järjellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti