perjantai 8. tammikuuta 2021

Käyntikortti - johtopäätökset

 Johtopäätökset

  • Letterpress = Väriä luovuttava pinta on muita osia korkeammalla

Letterpress


  • Foliopaino = Kullan- tai hopeanvärinen painatus

Foliopaino


  • Päätteellinen fontti = Koukeroita ja paksunnoksia

Päätteellinen fontti


  • Päätteetön fontti = Tasainen ja suoraviivainen

Päätteetön fontti


  • Kalligrafia fontti = Käsialaa jäljittelevä

Kalligrafia


  • Kontrastisuus = Erilaisuus asioiden välillä

Kontrastisuus


1.
  1. Vaaka-asettelu on toimiva silloin, kun tekstiä on paljon.
  2. Pysty-asettelu on toimiva, kun käytän kuvia.
  3. Vaakaan mahtuu enemmän tekstiä ja näyttää siistimmältä. Pysty-asettelussa on etuna se, että kuvat sopivat siihen paremmin.
2. Käyntikortit ovat mitoiltaan yleensä 90mm x 50mm. Nykyisin on siirrytty luottokortin kokoisiin 86mm x 54mm.

3. Marginaaleilla saadaan reunoille tilaa, joka selkeyttää lukemista. Käyntikortissa marginaali pitää olla vähintään 3mm.

4. Käyntikorttia on helpompi lukea, kun siellä on tyhjää tilaa. Liian vähäinen tila sotkee lukemista.

5. Tasaukset luovat tekstille ulkonäköä. Esim. yleensä yrityksen logo on sijoitettu keskelle ja yhteystiedot sivun alareunaan.

6. Helposti luettava fontti antaa asiallisen kuvan. Ei kannata yhdistää montaa eri fonttia, jos haluaa säilyttää yhtenäisen ilmeen. Kauno on enemmän feminiinisempi, joka sopii esim. kampaajille tai kosmetologeille.

7. Eri fontit näyttävät keskenään erikokoisilta. Tekstiä voi korostaa lihavoinnilla tai kursiivilla. Kursivointi on vinoa ja lihavointi saa tekstin näyttämään paksummalta. Fontin väri pitää erottua taustaväristä.

8. Toiselle puolelle on hyvä laittaa oma puhelinnumero, sähköposti, sosiaalinen media, aukioloajat sekä paikan osoite. Etupuolelle voi laittaa oman yrityksen logon.

9. Värejä on monenlaisia esim, tummat, vaaleat, kylmät ja lämpimät sävyt. Värit voivat näyttää myös erilaisilta eri valossa.

10. Käyntikorteissa voi käyttää useampaa eri väriä, jos haluaa sen erottuvan joukosta. 

11. Väreillä on suurempi kontrastisuus mitä suurempi ero väreillä on. Vaaleaan taustaan ei kannata valita vaaleaa tekstiä.

12. Elementtejä: kaareva, diagonaalinen nouseva/laskeva, palkki, vapaamuotoinen. Elementeillä saadaan ilmettä. Niillä saadaan myös täytettyä tyhjää tilaa.

13. Käyntikortteihin voi halutessaan lisätä erilaisia kuvioita esim. kukkia, raitoja tai palloja.

14. Elementtejä voi tehdä esimerkiksi repimällä, akvarellilla, leimasimella, valokuvilla

15. Symboleilla ja iconeilla voi korvata tekstiä, jotta kaikkea ei tarvitse kirjoittaa. Niillä voi merkata esimerkiksi logot ja sijainnit.

16. Erikoismenetelmiä on foliopainatus, muotoon leikkaaminen ja letterpress. Foliopainatuksella saadaan tehtyä kiiltäviä yksityiskohtia. Käyntikorteista voi leikata ympyrän, neliön, kolmion tai jonkun muun muotoisen. Letterpressillä saa kohotettua muita osia korkeammalle.

17. Materiaaleja on erilaisia, kuten matta, kiiltävä, rösöpintainen, puu, paperi ja muovi. Materiaalina muovi ei ole kaikkein paras, jos yrityksesi on ekologinen.

18. Mieti millaisen tunnelman välität käyntikortista. Esimerkiksi romanttinen, minimalistinen, rento, asiallinen, rohkea tai urheilullinen.

19. Haluaisin, että käyntikorttini olisi persoonallinen.













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pinterestin käyttöohje

 Pinterestin käyttöohje Luo käyttäjätili Täytä vaadittavat tiedot Kirjauduttua sisälle, voit hakea kvia eri hakusanoilla Voit luoda pinteres...