Paranna tuttavuutta töissä
Hallitse aikaasi tehokkaasti
- Mihin kaikkeen aikasi tuhlaantuu?
- Työpäivän aikana monet häiriötekijät voivat viedä sinulta aikaa varsinaiselta työnteolta
- Puheluihin, viesteihin ja kollegoiden kysymyksiin vastaaminen tai tehtävien ylianalysointi ovat pieniä asioita mutta voi kulua yllättävän paljon aikaa
- Sama, jos yrität keskittyä meluisassa toimistossa tai sinulla ei ole välineitä tehokkaaseen työntekoon häiriötekijät voivat olla työympäristö
- Matkat kokouksiin ja takaisin voivat heikentää tehokkuuttasi
- Tuottavuutta kannattaa lähteä parantamaan tunnistamalla häiriötekijät
- Merkitse muistiin kuinka kauan yksittäisten tehtävien suorittaminen kestää
- Päivittäisiin tehtäviin kuuluva aika on ensin kirjattava ylös, jotta voit varmistaa että hyödynnät työaikasi tehokkaasti
- Kokeile seurata työaikaasi tarkasti esim. verkkopohjaisen laskentataulukon tai muisivihon avulla
- Kirjaa kaikki ylös: jokainen tehtävä, keskeytys, puhelu, kahvinhaku
- Voit minimoida häiriöntekijät erilaisilla työkaluilla
- Asanan, Basecampin ja Google Keepin kaltaisilla tuttavuustyökaluilla voit luoda digitaalisia muistilistoja, hallita tehtäviä ja suunnitella työpäiväsi
- Älä koita saada liikaa aikaa, sillä tuottavuus sekä työmoraalisi kärsii
5 tuottavuusvinkkiä, joita kannattaa soveltaa päivittäin:
- Ole tarka kokouksissa. Vältä turhia kokouksia ja palavereja. Aikasi on kallisarvoista. Aseta tavoitteet ja pidä aikataulusta kiinni, jos järjestät itse kokouksen
- Luo päivittäisiä muistilistoja. Listaa kaikki päivittäiset hommat siihen
- Pidä taukoja, liiku, venyttele 5-10min
- Eliminoi häiriöntekijät. Kerro muille ettei sinua saa häiritä
- Nuku riittävästi
Yhteistyön tekeminen pilvipalvelun avulla
- G suite, office 365 ja muut pilvialustat mahdollistavat töiden työstämisen yhdessä reaaliajassa
- Pilvessä useat käyttäjät voivat lisätä samanaikaisesti sisältöä tiedostoon, muokata sitä ja ja keskustella niistä
- Tiedostot pysyvät pilvessä
- Puhelimella ja konella voi muokata koska vaan
- Et menetä työtäsi, vaikka yhteys katkeaisi office-ominaisukksien ansiosta
- Tarkista kaikkien oikeudet tiedostoihin, lukija, kommentoija, muokkaaja
Tehtävien priorisointi ja delegointi
- Aika on rahaa, kun opettelet uusia taitoja, aloitat uuden työn tai pyörität omaa yritystä
- Priorisointi on menetyksen avain
- Voit keskittyä tärkeimpiin tehtäviin ja selkeyttää päämääriä
- Pilkkomalla työt osiin hallitset paremmin työmäärää
- Priorisointi edistää tehokkuutta ja auttaa käyttämään ajan järkevämmin
- Tunnistat ongelma-alueet ja voit tarkistaa, karsia ja delegoida tehtäviä
- Priorisoimalla tehtävät organisoit työsi tehokkaasti ja teet päivästäsi tuottavamman
- Jaa vastuuta
Suoritettu 100%
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti