tiistai 15. joulukuuta 2020

Google Garage - Ideoiden välittäminen tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin

Ideoiden välittäminen tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin

Ideointi ajatuskartalla

  • Ajatuskarttaon kätevä työkalu ideointiin ja yhteyksien havainnollistamiseen
  • Sen avulla voit pohtia ennestään tuttuja asioita sekä täysin uusia asioita 
  • Prosessi ei ole monimutkainen mutta se voi antaa uusia näkökulmia
  • Ensin ota esille paperi ja kynä
  • Aloita aiheesta, jonka tunnet hyvin
  • Aloita itsestäsi, kirjoita nimesi sivun keskelle ja ympyröi se
  • Sovella tekniikoita sen mukaan mikä sopii sinulle parhaiten
  • Kartan luomisprosessi on sotkuinen
  • Voit aina aloittaa alusta, älä pelkää virheitä
  • Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen
  • Mieti kiinnostuksen kohteita, tärkeitä asioita, koulutuksia sekä työkokemuksia
  • Piirrä viivoja keskeltä ulospäin korostaaksesi erilaisia kiinnostuksen kohteita
  • Ajatuskartam avulla voi löytää yhteyksiä uusien asioiden välillä
  • Vaikka taustasi ei ole perinteinen, jokaisella on omanlaisensa
  • Mieti, mitä sinulla on annettavaa työelämässä

Kokemusten välittäminen storyboardilla

  • Storyboard on hyvä tapa kehittää ideoita ja kuvata kokemuksia visuaalisesti
  • Kyse ei ole piirrustustaidoista vaan ideoiden välittämisestä
  • Elokuva-alalla se on vakiintunut tapa tehdä storyboardeja
  • Se auttaa tekemään aukottoman käsikirjoituksen, säästää rahaa ja aikaa
  • Sitä voi käyttää eri tavoin, kuten monia muitakin työkaluja
  • Esim. yksi ruutu yhdestä tilanteesta, jolloin koko viesti välittyy  yhdessä kuvassa
  • Voit käyttää useita ruutuja ja kuvata monia vaiheota
  • Yksi tapa käyttää yhden ruudun storyboardia on asettaa tavoite.
  • Harkitse, kun teet ensimmäisen storyboardin
  • Kuvittele missä haluat olla vuoden kuluttua. Miltä tilanne näyttää? Piirrä se ja anna sille otsikko
  • Merkitse kuvaan päivä, jotta pystyt verrata
  • Storyboardeja käytetään usein suunnitteluprosessin alkuvaiheessa
  • Niihin kannattaa palata myös myöhemmin
  • Varmista, että tavoitteesi on toteutumassa
  • Omien ideoiden visuaalisen kehittämisen lisäksi storyboard voi sujuvoitaa yhteistyötä
  • Se on kätevä, jos projektin kehitystä on mahdotonta ennustaa
  • Kirjoita työvaiheita, kun kehität ideointia visuaalisesti

Mukaansatempaavan esityksen luominen

  • Ammattilaisena tiedon esittäminen on tarpeen monenlaisissa yhteyksissä
  • Saatat kertoa tiimillesi tutkimustuloksista, pitchata ideaa sijoittajalle tai esitellä konseptia asiakkaalle
  • Portfoliotasi voit esitellä työhaastattelussa tai puhua konferenssissa
  • Jos diaesityksesi on innoittava, se tekee siitä muistettavamman ja avata uusia ja kiinnostavia ovia
  • Sen luominen voi olla hauska tapa valmistautua esitykseen, jos tykkäät tehdä visuaalisesti ja hahmotat paremmin visuaalisesti
  • Pidä yleisö mielessäsi, kun työstät esitystäsi
  • Älä oleta aiempaa tietämystä aiheesta ja selitä, mitä puheesi koskee
  • Haluat kiinnittää yleisön huomion ja vetää heidät mukaan
  • Tarina on hyvä apuväline
  • Innosta yleisöä
  • Älä kyllästytä heitä
  • arinan avulla luot heihin yhteyden
  • Yritys- ja design-maailmassa tarinankerronnasta on tullut suosittua
  • Ne innostavat meidät toimimaan, saavat huomiomme, motivoivat ja vakuuttavat
  • Tarina tekee sisällöstä samaistuttavaa ja tunteisiin vetoavaa
  • Virhe on kertoa tarina kronologisessa järjestyksessä
  • Älä epäröi avata ajatusprosessia
  • Pohdi millainen tarina ja tulokulma loisti tässä tapauksessa vahvan vaikutelman
  • Kuulijan huomio ei tule itsestään
  • Yksin puhujien suurimmista ongelmista on liian innokas puhuminen
  • Yleisö ei halua kuulla aiheesta loputtomiin
  • Peacha kucha-metodi, jossa on 20 diaa ja kukin kestää 20 sekuntia
  • Ne vaihtuvat automaattisesti, vaikka puhuja jatkaisi

Kuvien huolellinen valitseminen

  • Aivomme omaksuvat visuaalisen sisällön paremmin kuin sanat 
  • " Näytä, älä kerro " on siis hyvä neuvo
  • Ihmiset voivat puhua paljon mutta kuvasisältö jää mieleen ja opitaan paremmin
  • Muista, kun valitsevat kuvia esityksiin, tapaustutkimuksiin tai porfolioon:
  • Mahdollisia kuvia on paljon, joten ajattele kin lehden toimitus. Mikä kuva, kuvapari tai kuvajoukko kertoo tarinan parhaiten?
  • Miten voit tehostaa kuvan vaikutusta tekstillä? Lisää pieni teksti, älä pitkää kappaletta
  • Muotoile kuvat ja teksti toimimaan yhdessä
  • Voit käyttää yleisiä kuvakirjastoja, jos sinulla ei ole omiaaiheeseen sopivia kuvia
  • Etsi Creative Commons-kuvia
  • Tarkista lähde- ja tekijätiedot, jotka sinun on mainittava
  • Kun kokoat esitystä, katsasta myös TheNounProject.com
  • Se on valtava kuvakirjasto täynnä pieniä kuvakkeita ja piirroskuvia
  • Ne ovat käteviä ja tuovat oman lisänsä esitykseen


Suoritettu 100%




















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Pinterestin käyttöohje

 Pinterestin käyttöohje Luo käyttäjätili Täytä vaadittavat tiedot Kirjauduttua sisälle, voit hakea kvia eri hakusanoilla Voit luoda pinteres...